Erasmus+

blog B.D.U.N.

Dziennik projektu "Bądźmy dwujęzyczni! Uczmy nowocześnie!" realizowanego w Gimnazjum nr 81 / Szkole Podstawowej 363 im. prof. Witolda Doroszewskiego w ramach Akcji 1 Edukacja Szkolna programu Erasmus+ Unii Europejskiej

Mobilność 12: English Matters, Dublin 2017

relacja: p. Magdalena Watts,
nauczycielka jęz. angielskiego i edukacji europejskiej, wychowawczyni klasy 2a, 

W listopadzie 2017 roku brałam udział w siedmiodniowym kursie CLIL IN DUBLIN zorganizowanym przez ENGLISH MATTERS. Kurs był niezwykle ciekawy i rozwinął moja wiedzę na temat CLIL czyli CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING.
Kurs w Dublinie był niezwykłą okazjądo wymiany doświadczeń, zdobycia wiedzy na temat tej metody, czy też podejścia do współczesnego nauczania. Na kursie spotkałam nauczycieli z Hiszpanii, Francji, Norwegii, Finlandii, Chorwacji - wszystkich nas łączył jeden cel - Jak nauczać dwujęzycznie i jak robić to dobrze.
Metoda CLIL jest o tyle elastyczna, że każdy nauczyciel może dostosować ją do umiejętności i  tempa pracy swoich uczniów. Stosowanie CLIL na lekcjach to nie tylko przekazywanie części wiedzy w języku obcym - w przypadku naszej szkoły w j.angielskim. To również używanie języka obcego w szkole w codziennym sytuacjach. Nauczyciele powinni zaczynać od tzw. małych kroków, poprzez "class management language", czyli wydawanie prostych instrukcji uczniom w j. obcym, z czasem poszerzać język obcy na swoich lekcjach ww współpracy z nauczycielami j. obcego.
To co ważne w CLIL to fakt, że rolą nauczyciela CLIL jest treść, a nie poprawność przekazu. Zarównouczeńjak i nauczyciel mają prawo do błędów językowych, ponieważ język obcy jest tu tylko, a może aż, narzędziem do przekazania wiedzy. Korygowaniem błędów językowych, wymaganiem poprawności powinni zajmować się nauczyciele "językowcy". Na lekcjach prowadzonych z CLIL jeżyk obcy jest tylko środkiem wyrazu.
Nie ma również żadnych informacji, jaką część lekcji powinno stanowić nauczanie w języku obcym, W zależności od tematu, umiejętności językowych uczniów oraz tempa ich pracy nauczyciel powinien dostosować ilość materiału do potrzeb uczniów.Czasami może być to cała lekcja, czasami 20 min, a czasami tylko proste polecenia.
Jednym słowem CLIL to nowoczesne podejście do edukacji.
Oprócz codziennych warsztatów miałam również okazję do poznania bogatej historii i kultury Irlandii.Trinity College i niezwykła biblioteka BOOK OF KELLS czy park narodowy









Glendalough & Kilkenny sprawiły, że było to niezapomniane doświadczenie w moim zawodowym życiu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz