Erasmus+

blog B.D.U.N.

Dziennik projektu "Bądźmy dwujęzyczni! Uczmy nowocześnie!" realizowanego w Gimnazjum nr 81 / Szkole Podstawowej 363 im. prof. Witolda Doroszewskiego w ramach Akcji 1 Edukacja Szkolna programu Erasmus+ Unii Europejskiej

Mobilność 13: kurs English for Teachers (A1, A2)- Dublin, listopad 2017

English for Teachers  - Dublin, listopad 2017

relacja: pani Joanna Kalisz-Lerch

Witam Szanownych BDUN-czyków. Oto moja relacja z intensywnego wyjazdu do Dublina.
Dzień 1
Był to dzień otwarcia i spotkania z organizatorami oraz wszystkimi uczestnikami kursów, które odbywały się w  National College of Ireland. Moja grupa English for Teachers liczyła 16 osób: panie z Grecji, Rumunii, Węgier, Hiszpanii, Austrii, Bułgarii oraz Polski. Pierwszy dzień to zajęcia integracyjne - rozmowy w grupach i parach, a podstawowe tematy to: rodzina, szkoła, mój kraj. Organizatorzy David oraz Eduardo zapoznali nas z programem zajęć i celami pracy English Matters.
Dzień 2
Upłynął bardzo aktywnie pod hasłem: "Dublin City Treasure Hunt". Podzielone na grupy ruszyłyśmy poznawać Dublin - świetne ćwiczenie na czytanie mapy. Wykonywałyśmy wyznaczone zadania mające na celu odnalezienie określonych pomników, obiektów, zabytków, ulic, a nasze poszukiwania dokumentowałyśmy fotograficznie i opisując w karcie pracy. Za każdy zrealizowane zadanie otrzymywałyśmy punkty. Oczywiście były i takie ciekawostki jak: zdjęcie w pubie z właścicielem, zdjęcie z obcym na ulicy, rozmowa z taksówkarzem itp. - taka sympatyczna gra miejska, mająca na celu poznanie mieszkańców i przełamanie blokady komunikacyjnej na początek. Podczas zajęć popołudniowych prezentowałyśmy wyniki pracy oraz wymieniałyśmy opnie i wrażenia a następnie poznawałyśmy kulturowe ciekawostki Dublina prezentowane przez naszą tutorkę Aisling: Language focus I - Society & Culture.
Dzień 3
Kolejny dzień to Language focus II: Food and Drink - relevant Vocabulary & Pronunciation. Wykonywałyśmy w grupach ćwiczenia gramatyczne oraz przygotowywałyśmy prezentację na temat typowych, tradycyjnych irlandzkich potraw- jak je przygotować - tworzyłyśmy również własną uproszczoną recepturę a następnie prezentowałyśmy wyniki pracy.  Czas popołudniowy wykorzystałyśmy również na projektowanie naszej końcowej prezentacji, będącej jednocześnie formą końcowego zaliczenia kursu.
Dzień 4
Dzień stricte kulturowy, na temat zainteresowań i sposobów spędzania wolnego czasu w Irlandii. Bardzo ciekawe zajęcia na temat różnych rozrywek od sportu, także ekstremalnego z punktu widzenia nauczyciela, przez turystykę, po indywidualne zainteresowania np. muzyczne i oczywiście najmilszy dla Irlandczyków czas - wieczory w pubie. Popołudnie upłynęło nam na dalszym poznawaniu hobby Irlandczyków, był to też czas na wymianę informacji na temat zainteresowań i naszych hobby w różnych krajach - świetne ćwiczenie komunikacyjne. Następnie Aisling i Eduardo opowiadali nam o Book of Kells, wykonywałyśmy również zdania związane z tym nieprawdopodobnym miejscem - każda grupa wykonywała zadania analizując źródła pisane oraz ikonograficzne i prezentowała wyniki pracy - świetne zadanie dla mnie - historyka. Wieczorem natomiast zwiedzaliśmy znajdujące się na terenie Trinity College - Book of Kells, gdzie znajdują się tysiące manuskryptów i oczywiście najcenniejsza, spisana po łacinie Księga z Kells zawierająca tekst 4 Ewangelii z przepięknie, bogato zdobionymi wielobarwnymi celtyckimi motywami roślinnymi i figuralnymi oraz misternymi inicjałami. Wspaniały intensywny dzień.






English for Teachers  - Dublin part 2
9-11 listopada
Dzień 5
Kolejne spotkanie z historią - Irish Legends. Poznawaliśmy folklor i legendy Irlandii - oczywiście głównym bohaterem był: Leprechaun- irlandzki skrzat strzegący skarbów - a dokładnie garnka złotych monet, zamieszkujący górzyste tereny Irlandii- okolice elfickich fortów. Skrzaty te są samotnikami, mieszkającymi w odległych miejscach i zajmują się wyrobem butów. Nazwa leprechaun znaczy dosłownie - szewc. Z wyglądu, przypomina drobnego, włochatego, starego człowieczka, o pomarszczonej twarzy i wzroście przeważnie ok. 90 cm. Spotkanie z nim jest niezwykle rzadkie, my natomiast uruchamiając wyobraźnię dyskutowaliśmy jakie życzenia miałybyśmy, gdybyśmy spotkały skrzata. Okazało się, że wszystkie miałyśmy życzenia zupełnie nie związane z bogactwem i powodzeniem (albo były one na ostatniej pozycji)... Była to znakomita dyskusja i wymiana informacji kulturowych między poszczególnymi krajami, a komunikacja wzbogaciła się jeszcze o rozpatrywanie uprzedzeń oraz stereotypów narodowych. Poznałyśmy również slang irlandzki oraz obyczaje panujące w pubie, gdyż wieczór miał być niespodzianką kulturowo-obyczajową. Po południu pracowałyśmy w grupach nad prezentacją końcową przygotowując zakres problemów i materiału oraz rekomendację.
Wieczorem byliśmy gośćmi O'Neill's Pub, w związku z tym w praktyce wdrożyłyśmy zakres wiedzy i umiejętności poznanych na zajęciach a dotyczący lokalnych zwyczajów. Był to też wieczór muzyki i tańców irlandzkich - nieprawdopodobne doświadczenie i pokaz wirtuozerii w wykonaniu muzyków i tancerzy.
Dzień 6
Uczta dla historyka! Wizyta w sercu kultury celtyckiej oraz narodzin chrześcijaństwa na wyspie - Glendalough & Kilkenny. Kilka słów o historii Glendalough . Kevin, potomek jednej z panujących rodzin w prowincji Leinster, uczył się pod nadzorem trzech duchownych. Był to św. Eoghan, Lochan i Eanna. Wraz z grupą mnichów do Glendalough założył klasztor. Zmarł około roku 618 r.  Przez kolejnych sześć wieków klasztor kwitł, stając się celem pielgrzymek. Klasztor Glendalough i stał się ośrodkiem chrześcijaństwa na wyspie. A teraz czas na Kilkenny. Nad miastem górują: średniowieczny zamek i katedra św. Kanizjusza, od której miasto wzięło nazwę (irlandzkie Cill Chainnigh oznacza: celę lub kościół Kanizjusza). W Kilkenny Jest to znany ośrodek turystyczny. Do miejscowego college'u uczęszczał twórca serii przygód Guliwera - Jonathan Swift. W tym mieście miałam również okazję by spróbować typowych irlandzkich potraw tj. Irish Stew oraz Shepherd's Pie.
Dzień 7
Czas ostatecznej pracy i podsumowań. Poranek upłynął nam na dokończeniu prezentacji zaliczeniowej.  Nasza grupa przedstawiła na kilku slajdach miejsca, które zwiedziliśmy w ciągu tygodnia, opowiedzieliśmy o tym czego się nauczyliśmy, czyli kilka słów o kulturze, sztuce, historii, relacjach międzyludzkich i naszych doświadczeniach oraz w jaki sposób będziemy się dzielić naszą wiedzą po powrocie do kraju. Następnie wypełniałyśmy arkusze podsumowujące nasz intensywny kurs oraz ankiety ewaluacyjne. I nastał najmilszy czas - uroczyste wręczenie certyfikatów oraz wspólne zdjęcie uczestników. Podsumowując, był to czas intensywnej pracy, doświadczeń związanych z obcowaniem z kulturą i historią Irlandii, ćwiczenia komunikacyjne oraz inspiracji do dalszej pracy i nauki oraz poszerzania aspektów kulturowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz